Det svenska modeundret

De senaste åren har modebranschen talat allt mer om det svenska modeundret – men om det finns eller inte är oklart. Sveriges kanske främsta företrädare för den svenska modebranschen, kulturminister Alice Bah Kuhnke, pratar gärna om det svenska modet som en handelsvara som främjar Sveriges intressen internationellt. Men sen finns det andra som ställer sig frågan om det verkligen finns, såsom modejournalisten och författaren Karin Falk som har skrivit boken ”Det svenska modeundret”. Där tar hon upp det som har gjort svenskt mode känt internationellt med det främsta exemplet H&M. Även Daniel Björk på modetidningen Bon anser att ”luften har gått ur” den svenska modebranschen.

Moderiktigt för vem?

I Borås, Sveriges modestad och textilstad, Finns de som ifrågasätter begreppet. En av dem är Minna Engström Heino från Nordisk Designskola i Borås som menar att Sverige ligger bra till internationellt sett. Textilhögskolan i Borås hamnar på 39:e plats i branschtidningen Business of Fashions lista över världens mest prestigefyllda modeskolor. Att vi inte ligger högre upp tror Minna Enström Heino är för att Sverige måste förhålla sig till de större modestäder i världen. Trots det är just mode Sveriges största och starkaste kreativa såväl som kulturella näring, enligt branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands. Sverige ses även som en starkt kreativ nation, enligt Swedish Fashion Council.

En bransch med bekräftelsebehov

För Kristofer Andersson, skribent på kultursidorna i Aftonbladet, är det klart att det svenska modeundret är en bluff. Han menar att kulturministerns uppmärksammande av modebranschen snarare handlar om ett sätt för regeringen att plocka poäng bland många av de sysselsatta inom den svenska modebranschen. Det enda stora svenska modemärke som omsätter en miljard och har internationellt erkännande är Acne, men gör kläder som ser ut som bananer fortsätter han även. Han summerar det svenska modeundret som ”en accessoars-pimpad chihuahua som gnyr: Älska mig.”.Men klart är att modebranschen i Sverige omsätter 96 miljarder kronor årligen (H&M exkluderat), enligt de senaste siffrorna som presenterades 2014.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *