Kvinnliga modeikoner

Alla de kvinnliga modeikonerna vi har lärt känna genom media över åren har haft en sak gemensamt. De har bidragit till att bryta regler och skapa nya trender. Vissa ikoner bidrog till en hätsk debatt, ibland förfasade världen över deras klädval. Det omöjliga blev plötsligt möjligt, kvinnorna lämnade sina fotavtryck och inspirerade kommande fashionistas till att våga ta ut svängarna och skapa egna nya trender. Förutom feta rubriker har det skrivits otaliga böcker och producerats mängder av filmer om dessa fantastiska kvinnor. Man kan inte annat än att avundas dem som vågade sticka ut i vad som då var en ganska konservativ och inrutad modevärld full av tråkiga regler.

chiara_ferragni_-_giorgio_armani_show_-_milan_fashion_week_-_23_sept-_2013Streetmodet slutar aldrig inspirera

Lika hett som då är många av de trender de kvinnliga modeikonerna anammade. Förespråkaren för jeans, T-shirt och skinnjacka var sångerskan Debbie Harry med sitt blekta hår och sotiga ögon. Kurviga Brigitte Bardot gjorde byxor med hög midja, rutiga blusar och ballerinaskor till sin grej som alla ville kopiera. Alla har de bidragit med något som modehusen plockat in. Bland många outfits som du ser i butikerna har skaparna låtit sig inspireras av steetmodet. Filmindustrin har inte varit sen att haka på modetrenden och 8 filmer om modeikoner ger en inblick både i vardagen och den glamourösa delen av modeskapandet. Mode och trender är som en kreativ evighetsprocess – en livsstil som få vill släppa. Man kan kanske tro att allt redan är skapat, men än finns det både normer och regler att bryta även om det kanske kräver en hel del kreativitet. Av alla de miljoner modebloggare kommer det med största sannolikhet att skapas nya kvinnliga ideal och modeikoner som bryter ny mark.

Nya spännande modeikoner

I varje fashionista bor en liten modeikon, ska någon ha sagt. Och det stämmer mycket bra. Genom att ha koll på trender och samtidigt vara så öppen som möjligt för nya spännande impulser och våga prova något nytt tar man ett kliv närmare titeln modeikon. Man är inte född till att bli modeikon – vem som helst kan bli det. Tack vare sociala medier blir det allt lättare att nå ut till hela världen. De stora modehusen får allt mer konkurrens av mindre kaxiga uppstickare som snabbt hittar köpstarka kunder. Fashionistas världen över törstar efter något nytt hela tiden. Förutom modeller och sångerskor hittar man givetvis också modebloggare som med sina trogna följare blir trendiga mode- och stilikoner. En del blir nya stjärnskott på modehimlen bara över en natt. Flera av dem startar egna klädmärken och ger de stora modeskaparna hård konkurrens. Och samtliga är totalt orädda för nya trender och galet modeintresserade.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *