Jeansmodets utveckling

675px-Lee_jeansJeansmodets utveckling

Jeansen är ett kärt plagg för många, som fortsätter att inspirera och fascinera människor än idag. Vi har burit jeans ända sedan de skapades av Levi Strauss och Jacob Davis i San Francisco 1872. Jeans är tillverkade av det slitstarka bomullsmaterialet denimtyg med nitar för att förhindra slitage på sömmar som utsätts för påfrestningar. Dessa plagg blev till en början väldigt populära som arbetsplagg för gruvarbetare.

Jeansen började sedan bäras som fritidsbyxor. De kunde bland annat synas i westernfilmerna där de bars av cowboys. Det skulle däremot dröja ända till 1950-talet innan jeansen blev riktigt populära bland unga människor i USA. Jeansen blev en symbol för rebellen, vilket förverkligades när de bars av Marlon Brando 1953 i The Wild One och av James Dean 1957 i Rebel Without a Cause. Att jeansen var en sådan rebellisk symbol gjorde att vissa skolor i USA förbjöd ungdomar att ha dem på sig.

Även kvinnor började haka på jeanskulturen på 60-talet. Det var framförallt Marilyn Monroe som gjorde jeansen trendiga i filmen ”The Misfits” 1961 där hon bar ett par Levis. I samband med att både män och kvinnor började bära jeans blev plagget som en symbol för den amerikanska kulturen. Det var ett vardagsplagg som kunde ses överallt i USA. Jeanstrenden fick därefter stor genomslagskraft i hela världen.

Exif JPEG

Jeansen kom till Sverige runt 1950-talet, men försäljningen kom inte riktigt igång förrän ett importstopp för amerikanska plagg upphävdes. Lee var det första märket att etablera sig på den svenska marknaden. Märket var otroligt efterfrågat och det såldes 18 miljoner Lee-plagg mellan 1960 och 1988.

På 60- och 70-talet hände mycket med jeansens utveckling. Jeans började tillverkas i olika stilar med dekorativa paljetter, broderier och lappar. Sedan kom de utsvängda jeansen som blev oerhört trendiga och är något som symboliserar 70-talet. På 80-talet började jeans tillverkas av märken som Gucci, vilket förde plagget till en högre nivå. Konkurrensen mellan märken blev allt hårdare och olika logotyper syddes på jeansen för att man skulle känna igen märket.

Försäljningen av jeans gick sämre under 90-talet då många föredrog att bära andra material som kakibyxor. Jeanstrenden gick från utsvängt till hög midja med smalare vader, vilket bland annat kunde ses på skådespelarna i Beverly Hills. Under 2000-talet blev jeans med väldigt låg midja populära. Utsvängda jeans blev senare trendiga igen och därefter styrdes jeanstrenden mot smala jeans, så kallade skinny jeans, samt jeans med hög midja.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *